Hitta vilse

Om att vara vilse inuti mig själv och om kaoset runt omkring i mitt liv.

Kunskap kan rädda liv!

Kategori: Allmänt

I torsdags fick jag uppleva hur viktigt det är att ha kunskapen om hur en gör HLR. Jag räddade faktiskt ett liv pga att jag vet hur en gör vid ett hjärtstopp. En man hade seglat ner på gatan. Jag skulle ut på balkongen och dricka mitt morgonkaffe. Första tanken när jag ser att någon har startat HLR är "helvete, hjärtstopp" jag tar på mig en tjocktröja och säger till mamma som stod bredvid "jag springer" sa jag. Jag sprang ut i spöregnet. Tog mig fram till mannen och fortsatte HLR. Mannen var då helt blå i ansikte och området runt omkring. Den som gjorde kompressioner innan mig vågade inte ta i ordentlig. Efter några omgångar började mannen få tillbaka en något mer normal hudton. Alla gjorde rätt. En ringde och pratade med SOS. Jag och en annan byttes av med kompressioner och en skyddade luftvägarna mot regn och smuts. Samt att en höll i mannens hund. Vi fick veta av ambulanspersonal att mannen fick tillbaka egen hjärtrytm i ambulansen och att vi gjort allting rätt. 
Jag undrade hela dagen hur det hade gått för mannen. 

Av en slump träffade jag igår de anhöriga till mannen på Iva. Dem berättade att dem var tacksamma och dem fick mina uppgifter ifall dem undrade hur och vad jag gjorde och såg. 

Jag har fortfarande hopp om mänskligheten och att folk faktiskt hjälper till. 

Tack till alla som var med och hjälpte till! Det värmde mitt hjärta. 

Till alla er som kan HLR: bra!! 

Till er som inte kan: lär er!! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: