Hitta vilse

Om att vara vilse inuti mig själv och om kaoset runt omkring i mitt liv.

Ibland...

Kategori: Allmänt

...flyger jobbiga tankar runt och runt i huvudet. Numera kan jag (ganska) ofta distrahera de jobbigaste tankarna och göra något annat, för att sedan släppa stora delar av det som är jobbigt. Men ibland blir det för tungt och tillslut kan jag inte kommunicera via munnen. Jag börjar teckna (på teckenspråk) eller skriva på papper om det finns i närheten.
Det kan jag göra en liten stund innan det blir för jobbigt, för sen börjar det svartna för ögonen. När det är svart kan jag inte längre kontrollera vad jag gör mot mig själv eller andra personer runt omkring mig. Jag kommer inte heller ihåg vad som hänt under den tiden som det var svart. Det är skrämmande och mycket obehagligt att inte minnas vad som hänt. Att inte kunna kontrollera vad jag gör i de lägena är läskigt, oroande och fruktansvärt.
Det finns några få personer som har berättat noggrant vad som hänt och hur det var vid ett sådant tillfälle. Det var skevt att få berättat hur jag var under tiden då det var helt svart för mig och vad som hände. Eftersom jag inte kan komma ihåg att jag gjort på "det" sättet eller att den och den personen var där... Jag kommer inte ihåg dem närmaste 5-10 minuterna efter attacken eller precis innan det svartnar.
Jag lägger ner jätte mycket tid för att hitta nya strategier som fungerar. För att hitta de saker som kan distrahera och skingra tankarna så jag inte ska hamna i det läget som är så skrämmande och obehagligt.
Det kallas för panikattack eller ångestanfall. Det är svårt att förklara hur ett "typisk" ångestanfall eller en panikattack är. För mig svartnar det och jag förlorar kontrollen. Det är individuellt hur det är och vad som händer i kroppen. För vissa gör det ont på ett specifikt ställe på eller i kroppen och för vissa pirrar det överallt (troligen pga hyperventilering). Det är olika hur person till person reagerar och agerar när tankarna flyger på och det blir för tungt.

Varför skriver jag det här? jo, jag kände att det var viktigt att skriva om detta ämne. Det är en del av min långa resa aka livet.

Kraam på er!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: